vrijdag 15 april 2016

De Mol: week 2 & 3


Ondertussen gaat het mollenwerk gewoon verder in 5A.
Ondertussen weten we al dat Louise en Beau het vorige werk niet hebben gesaboteerd. 

Week 2 

De leerlingen kennen intussen de cijfers in het Frans tot 60. Zij moesten luidop klassikaal tellen tot 50... maar er mocht telkens maar één iemand aan het woord. Vanaf dat 2 leerlingen tegelijkertijd een cijfer zeiden, konden ze weer helemaal van nul beginnen. Afspraken mochten natuurlijk niet gemaakt worden. De bedoeling was om aan 30 te geraken om de interessante bonusminuten te verdienen. Na heel wat mislukte pogingen (zelfs 10 halen bleek moeilijk) kwamen de leerlingen plots aan 25!

26
...
27
..
28
... 29 29    !!!  

Net wanneer we er bijna zijn, loopt het mis! Weten jullie nog wie er bij het laatste cijfer samen het woord namen? Deze personen stijgen plots wel heel hard op 'het verdachte lijstje'.
Nadien werd de opdracht ook niet meer niet behaald, dus opdracht mislukt. De Mol wrijft zich in de handen.

Week 3

De leerlingen kregen een piramide van 4 opeengestapelde objecten voor zich. Deze stond in 1 hoepel. Hiernaast lagen nog  andere hoepels. De bedoeling was om de stapel naar de andere kant te krijgen. Hiervoor moesten de leerlingen over en weer lopen vanaf de kegel, waarbij enkele regels telden:
- ze mogen maar 1 object opnemen
- ze mogen enkel het bovenste object van een stapel nemen
- ze mogen een groter object niet op een kleiner plaatsen

Opdracht 1 voor 4 vrije minuten, opdracht uit te voeren in 3 minuten: Verplaats de piramide naar de andere kant door gebruik te maken van 4 hoepels.

Na heel wat gediscussieer en over en weer geloop werd de oplossing van deze opdracht snel en binnen tijd gevonden. Opdracht gelukt.

Opdracht 2: voor 6 vrije minuten, uit te voeren in 4 minuten. Dezelfde opdracht, maar nu met 3 hoepels! Hierbij werd er heel wat meer getwijfeld en uitgeprobeerd, maar uiteindelijk haalden we de opdracht NIPT op tijd. We hadden slechts 2 seconden over. Opdracht geslaagd.

MAAR.... dan kregen de leerlingen nog een uitdaging voorgeschoteld. Er werden 10 minuten verdiend. Als zij opdracht 2 opnieuw kunnen uitvoeren, maar nu in 3 minuten... dan worden de verdiende minuten verdubbeld. Indien de opdracht faalt, verliezen ze ook al hun verdiende minuten.

 De leerlingen besloten om de uitdaging aan te gaan, het resultaat kan u in onderstaande video bekijken. (Voor de beste beeldkwaliteit, best op de video klikken om het te bekijken op Youtube).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten